Nepaanbiedingen; laat jij je verleiden?

december 03, 2017

Het lijkt zo mooi; de advertentie schreeuwt dat het werkelijk een fan-tas-tische aanbieding is die je nergens anders kan vinden en dat je supersnel moet handelen, als jij ook gebruik wilt maken van deze aanbieding. Ik denk dat iedereen wel zo'n moment kent dat je toch de verleiding niet kan weerstaan en je overstag gaat. Maar is dat wel zo slim?


Aanbieding of misleiding?

Aan het einde van het jaar gaan de meeste winkeliers flink stunten met aanbiedingen om zoveel mogelijk klanten naar hun winkel te trekken. Dat is natuurlijk een slim moment, aangezien consumenten massaal inkopen doen voor de naderende feestdagen. Maar nu blijkt dat heel veel van deze aanbiedingen helemaal geen aanbiedingen zijn. Erger nog; de kortingsprijs was soms zelfs hoger dan het bedrag voor de actie. Wat bleek: de bedrijven gaven geregeld een hoge 'originele' prijs op die zij nooit daadwerkelijk hebben gerekend. Hierdoor leek de korting een stuk groter.

Dat nepaanbiedingen anno 2017 nog steeds niet de wereld uit zijn, toonde de Britse consumentenorganisatie Which? in november nog aan. De Britse waakhond hield een jaar lang de prijzen bij van 35 populaire elektronica-items, keukenapparaten en verzorgingsproducten.
Zo'n 60 procent van de Britse webwinkels bleek tijdens kortingsdag Black Friday afgeprijsde producten aan te bieden die de rest van het jaar even duur of zelfs goedkoper waren.
Bron: nu.nl

Gevoelig voor koopjes? 5 tips om minder uit te geven/meer te besparen! 

Nu je dit weet, kan je misschien met andere ogen naar voorbijkomende aanbiedingen kijken. Maar hoe zorg je er nou voor dat je niet in de marketingtruc van een bedrijf trapt? Zelf hou ik mij zoveel mogelijk aan onderstaande 5 tips;

  1. Vraag jezelf af; heb ik het echt nodig? Die gave theemok kan wel in de aanbieding zijn, maar kijk eerst maar eens in je kast. Hoeveel staan er al en hoeveel gebruik je er ook echt van?
  2. Gebruik internet; typ het producttype in via een zoekmachine of vergelijkingssite en bekijk of je werkelijk de beste prijs te pakken hebt!
  3. Zie je een aanbieding? Ga niet direct over tot koop, maar wacht 24 uur. Bekijk na 24 uur of je nog steeds het product wilt kopen én controleer of de aanbieding werkelijk zo goedkoop is als gezegd wordt.
  4. Gat in je hand? Geef jezelf een budget als je gaat shoppen. Zo voorkom je dat je lekker met je pinpas gaat wapperen tijdens een shopsessie; een middagje shoppen kan anders al snel flink in de papieren lopen door impulsaankopen. Nog beter; blijf uit de buurt van de winkels! 
  5. Wees je bewust van verkoopstrategieën! Weet dat een winkelier er alles aan doet om jou tot kopen aan te zetten. Dat doen ze door lekkere geuren in een winkel te laten ruiken, fijne muziek op de achtergrond te hebben en besef dat bijna iedereen gevoelig is voor koopjes. Leuzen als 'twee voor de prijs van één' en '50 procent korting' hebben een psychologisch effect op ons.
Ik heb de afgelopen jaren veel minder geld uitgegeven aan impulsaankopen. Zo af en toe heb ik nog steeds wel de drang om iets te kopen (lange leve de hormonen!!! ) en ga ik ook nog wel eens voor de bijl, maar veel minder als voorheen. Met bovenstaande richtlijnen lukt het mij namelijk om het leuk te houden. Bovendien ben je een dief van je eigen portemonnee als je toch in de valkuil van de marketing stapt. Dat geld kan je veel betere dingen gebruiken...

In welke aanbieding ben jij wel eens getrapt?

You Might Also Like

2 reacties

  1. Ik ken de 6 beïnvloedingstechnieken van Cialdini (al uit 1984, maar ze worden nog steeds volop toegepast) waardoor dit soort aanbiedingen nauwelijks nog invloed op me hebben. Maar ik hou ook helemaal niet van winkelen, dus ik heb het sowieso al makkelijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik trap er niet zo vaak in gelukkig. Ook omdat ik weet dat het vaak nep is.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Popular Posts

Populaire berichten

Populaire berichten