Bij iedere aankoop die je doet, ontvang je een bon. In een winkel heet deze bon een kassabon en bij een aankoop via het internet ontvang je een pakbon. Beide bonnen zijn belangrijk om te bewaren in verband met de garantie of het retourneren van een product. Maar heb je altijd een bon nodig als een product gebreken heeft?
Veel consumenten denken dat als de garantietermijn verstreken is, ze geen recht meer hebben op vervanging of een vergoeding. De garantietermijn is niet leidend, de te verwachten levensduur van het product is dit wel! Google maar eens op levensduur + naam product om te bekijken wat de verwachte levensduur van jouw product is. - Garantietermijn verstreken
- Zonder bon geen geld terug/retourneren/garantie
- Geen rechten tijdens uitverkoop
- "Niet goed? Tegoedbon!"
(bron: De zaak)
Gelukkig heb ik nog niet vaak te maken gehad met een product wat geretourneerd moet worden. En heel eerlijk, soms vond ik het ook de moeite niet waard om terug te gaan naar de winkel waar ik het gekocht had. De bonnen neem ik altijd aan. De bonnen voor de boodschappen bekijk ik alleen even en gaan daarna in de prullenbak. Bonnen voor grote aankopen bewaar ik in een map met insteekhoezen. Zodat ik, mocht het nodig zijn, ze er zo uit kan vissen voor bijvoorbeeld de garantie of retourneren.
Van iedere investering die wij doen maak ik een scan van het aankoopbewijs. Deze slaan wij op in een centrale map op onze laptop. Pas als wij de goederen niet meer hebben verdwijnt het digitale aankoopbewijs. Dit doen wij niet alleen voor de garantie/levensduur, maar kan ook nog eens goed van pas komen bij verzekeringskwesties.
BeantwoordenVerwijderenMooie tip, bedankt!
Verwijderengarantietermijn en levensduur. laatst nog, mijn prijzige loungeset van nog geen 4 jaar oud vertoonde mankementen(gebroken wicker strengen, fabrieksgarantie 2 jaar). contact opgenomen met de leverancier, die ons een gloednieuwe set aanbood tegen een zeer sterk gereduceerde prijs. dus altijd proberen als iets vlak na de garantieperiode kapot gaat!
BeantwoordenVerwijderenIk bewaar ook bonnen voor garantie bij grote aankopen, laatst de map opgeruimd en kwam heel oude bonnen tegen die we gelukkig nooit nodig gehad hebben :)
BeantwoordenVerwijderenVerder bewaar ik geen bonnetjes en neem ze ook niet altijd aan.
Van grote aankopen bewaren we de bonnen altijd. Van kleinere aankopen niet. Als je een kassabon krijgt is het verstandig die te scannen en op je laptop/computer te bewaren. De inkt op die bonnen kan vervagen of oplossen. Vooral onder invloed van de zon kan dat best snel gaan.
BeantwoordenVerwijderenIk bewaar alle bonnen. Bonnen van producten met garantie gaan in een speciale map. Bon, gebruiksaanwijzing en garantie bewaar ik bij elkaar. Bonnen van andere winkels bewaar ik ook maar die gooi ik in een doos. Zelfs de supermarktbonnen bewaar ik een poosje. Handig voor cash-back acties. Soms ook als een product niet aan mijn verwachtingen voldoet kan ik er gemakkelijk mee terug. bv mandarijnen die na 3 dagen al wegrotten
BeantwoordenVerwijderenWij zijn hier heel slecht in eigenlijk. Inspannen vind ik wel een goeie tip!
BeantwoordenVerwijderenInscannen dus... fijne autocorrect ook altijd!
BeantwoordenVerwijderen